Jaunumi

Viens liels un draudīgs buldozers kļūst 40 gadus vecs

Cat® D10 modernais piepaceltais ķēdesrats mainīja visu buldozeru tirgu

Pirms četrdesmit gadiem septembrī Caterpillar® nobrauca no ražošanas konveijeriem 10 pirmos pasaules lielākā un jaudīgāka buldozera eksperimentālos modeļus, kas paliekoši ietekmēs visu nozari. Cat® D10 buldozera krasi atšķirīgā konstrukcija, lielais svars un jauda un izturīgā šasija bija reakcija uz pieprasījumu pēc jaudīgāka buldozera no lieliem kalnrūpniecības un liela mēroga būvniecības projektiem.

“Ar D10 mēs iestājāmies pret vispārpieņemtajiem uzskatiem un veicām izmaiņas ražojumā, kas bija daļa no Caterpillar izstrādājumu klāsta jau kopš uzņēmuma dibināšanas 1925. gadā,” stāsta Džordžs Aleksanders [George Alexander], pensionējies Caterpillar inžnieris, kas darbojās D10 izpētes komandā un ir viena no četrām personām, kas ir minēta Caterpillar paaugstinātā ķēdesrata konstrukcijas patentā.

Komandas nekonvencionālās domāšanas rezultāts ir agregāts, kam nav līdzīgu svara, jaudas vai ražīguma ziņā. D10 piedāvāja par 50 procentiem augstāku ražīgumu par Caterpillar tā laika lielāko buldozeru D9, svēra vairāk nekā 190 000 lb (86 180 kg) un bija 15 ft (4,6 m) augsts, 12 ft (3,7 m) plats un nedaudz vairāk nekā 31 ft (9,4 m) garš. Jaudu nodrošināja 700 zs (522 kW) D348, V12 dīzeļdzinējs.

Krasi atšķirīgs

20. gs. 60. gadu beigu un 70. gadu sākuma rūpniecības attīstības dēļ D9 sniegtās iespējas bija izmantotas pilnībā, un kalnrūpniecība pieprasīja buldozerus ar arvien lielāku jaudu. Uzņēmumi, kas strādāja galvenokārt cietu klinšu vidē, pieprasīja tādu konstrukciju, kas palielinātu izturību un ilgmūžību.

 “D9 buldozers bija tā laika labākais kāpurķēžu traktors,” bilst Aleksanders. “Tas bija ļoti labi piemērots darbam dubļos, bet darbs ar dažādas cietības materiāliem un cietiem klinšakmeņiem stipri ietekmēja pilnās konstrukcijas kāpurķēdes, kas bija daļa no visu tālaika buldozeru konstrukcijas.”

 Lai reaģētu uz tirgus pieprasījumu, Caterpillar izveidoja pētniecības un projektēšanas darbinieku komandu, lai izstrādātu jaunu, jaudīgāku buldozeru - D10. “Izstrādē un izstrādājuma ieviešanā bija iesaistītas visas uzņēmuma nodaļas. Ieviešana bija ļoti veiksmīga tieši komandas visaptverošu centienu dēļ. Izaicinājums pieveikt konkurenci ar mūsu galveno ražojumu bija liels stimuls,” atceras Rons Krolaks [Ron Krolak], bijušais galvenais kāpurķēžu traktoru inženieris.

 D10 pētījumu komanda izvirzīja duci mērķu attiecībā uz jaunā buldozera konstrukciju: augsts ražīgums, modulāra konstrukcija, vienkāršota apkope, vadītāja efektivitāte un pārvadājāmība. Ātri kļuva skaidrs, ka, lai sasniegtu jaunā buldozera ražīguma un izturības mērķus, ir vajadzīga jauna ķēžu konstrukcija un uzlabota šasija. 

 Ar vadības piekrišanu 1970. gadā tika uzbūvēta jauna testgultne jaunajām kāpurēķēdēm. Inženieri sāka darbu, apvēršot otrādi D9G galveno pievadu. "Mēs daudz strādājām pie šasijas formas, un sešu mēnešu laikā mēs to dabūjām darba kārtībā," saka Aleksanders. Jaunās, izturīgās kāpurķēdes ar piepaceltu ķēdesratu tika vispusīgi testētas dažādos sarežģītos apstākļos, lai pārbaudītu to noturību, un tās demonstrēja vērā ņemamu potenciālu attiecībā uz šasijas izturības uzlabošanu, veicot īpaši grūtus darbus.                

Pēc divus gadus ilgas testēšanas tika saņemts pirmais patents par piepaceltā ķēdesrata konstrukciju un visbeidzot 1973. gada augustā tika saražoti pirmie divi D10 testa modeļi. "Mūsu komanda radīja 93 patentus, kas attiecās uz visām projektētā buldozera sistēmām," piebilst Krolaks.

Nodalot piedziņas ķēdesratus no ķēdes veltņu rāmja un paceļot tos augstāk, uz zemes paliek lielāks kāpurķēdes laukums, tādējādi palielinot saķeri. Piepaceltā ķēdesrata konstrukcija arī labā spēj absorbēt sitienus no zemes, nodrošinot ilgāku ekspluatācijas laiku un lielākas ērtības vadītājam.

 Kaut gan sākotnējā testēšana pierādīja lietderību, kas piemīt noturīgai šasijai ar piepaceltu ķēdesratu, daži tomēr apšaubīja jauno konstrukciju. “Tas neizskatījās ne pēc viena tradicionāla Cat buldozers,” skaidro Aleksanders. “Viss buldozers bija atšķirīgs gandrīz jebkurā ziņā, izņemot dzinēju.”

Bez tā, ka tā izskatījās atšķirīgi, jaunās šasijas konstrukcijas dēļ transmisija bija jāuzstāda aiz dzinēja, izveidojot vienīgo kāpurķēžu traktoru ar galvenā pievada sistēmu ar kopēju asi starp vadības sajūgiem un bremzēm. Tas inženieriem ļāva arī pievirzīt buldozera lāpstu un garengriezni tuvāk traktoram, izveidojot koncentrētu smaguma centru un uzlabojot agregāta līdzsvaru. 

 Paliekošais mantojums

Pirmos 1979. gadā uzbūvētos D10 buldozerus Caterpillar klienti pieņēma uz reiz. To šķelšanas un stumšanas spējai bija būtiska ietekme uz kalnrūpniecību, pētījumi parādīja, ka materiāla pārvietošanas izmaksas uz jardu, izmantojot D10, bija līdzīgas lielāku ekskavatoru izmaksām. Izturīgā šasija ar piepacelto ķēdesratu piekļāvās zemai labāk nekā monolītās ķēdes, palīdzot uzlabot agregāta stumšanas jaudu un šasijas ekspluatācijas ilgumu, kā arī vadītāja ērtības.

 Buldozera modulārā konstrukcija palīdzēja palielināt agregāta pārvadājamību, jo noņemamās detaļas atviegloja agregāta pārvietošanu no vienas vietas uz citu. Modulārā konstrukcija arī būtiski uzlaboja montāžas un apkopes efektivitāti. Transmisijas un koniskā zobrata savienojuma noņemšanas un montāžas laiks D10 traktoram samazinājās līdz 6 stundām, salīdzinot ar D9H 30 stundām, bet galvenā pievada apkopes laiks samazinājās līdz 9 stundām, salīdzinot ar 45 stundām, samazinot ilgtermiņa ekspluatācijas izmaksas.

Sākotnējā lielā un draudīgā D10 mantojums mūsdienās turpina pastāvēt tūkstošos Caterpillar buldozeros ar piepaceltā ķēdesrata konstrukciju, kas darbojas visā pasaulē. Piepaceltā ķēdesrata ķēders konstrukcija ir pārnesta uz mūsdienu Cat D6N un D6T vidējā izmēra buldozeriem un D8T, D9T un D11T lielajiem buldozeru modeļiem, kā arī šābrīža D10T2 modeli.

 "Pēc manas pensionēšanās 90. gados es sniedzu lekciju par piepaceltā ķēdesrata konstrukcijas izstrādi, un kāds man sacīja:"Lai kur jūs neietu, jūs vienmēr redzēsit sava darba rezultātus,"" atceras Aleksanders. "Viņam bija taisnība. Lai uz kuru pasaules daļu es nedotos, es visur redzēju buldozerus ar piepaceltā ķēdesrata konstrukciju, un es jutos lepns, ka esmu bijis sākotnēja projektēšanas komandā."